Zanim pójdę do szkoły

Z Calineczki do szkolnej ławeczki Z "Calineczki" do szkolnej ławeczki (Eliza Gruszczyńska)



Mamo! Tato!

Już niedługo zostanę uczniem! Sporo już potrafię, ale jeszcze wiele się muszę nauczyć; pomóżcie mi proszę w przygotowaniu się do tego ważnego momentu.

Bawcie się ze mną, świadomie wspierając moje umiejętności w zakresie: syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej, niezbędne w czasie nauki pisania i czytania.
  • Szukajmy wyrazów zaczynających się i kończących na daną literę ;rozpoznawajmy glosy z otoczenia,
  • Wyszukujmy szczegóły , którymi różnią się obrazki,
  • Wskazujmy identyczne obrazki , lub te które nie pasują do otoczenia,
  • Kolorujmy razem według kodu, rozwiązujmy labirynty;
  • Układajmy puzzle;

Wspierajcie mnie w zakresie rozumienia relacji przestrzennych typu „nad” ,”pod” ,”za” oraz odróżnianiu prawej i lewej strony
  • Wspólnie układajmy historyjki obrazkowe oraz kompozycje z klocków, figur geometrycznych, patyczków;
  • Rysujmy według instrukcji słownej,
  • W czasie porządkowania pokoju poproście, bym położył misia na górnej półce, a samochód na dolnej, a kiedy będę nakrywał do stołu, sprawdźcie czy nóż i łyżka leżą po właściwej stronie;
  • Bawcie się ze mną w poszukiwaczy; ukryjcie coś, co mam odnaleźć dając mi wskazówki- „ dwa kroki Wlewo, trzy do przodu, jeden w prawo..”;

Bardzo chcę nauczyć się pisać, a Wy możecie mi pomóc w przygotowaniu się do nabycia tej umiejętności:
  • Zwracajcie uwagę jak trzymam kredki i ołówek, powinienem posługiwać się trzema palcami ;kciukiem, środkowym i wskazującym;
  • Zachęcajcie mnie do malowania, nawlekania koralików, przewlekania , rysowania, lepienia, wycinania, stemplowania;

Wspomagajcie mnie w procesie samodzielnego rozwiązywania problemów, szukania rozwiązań:
  • Nie podawajcie gotowych rozwiązań; pytajcie mnie co moim zdaniem , powinienem w danej sytuacji zrobić,
  • Jeśli poproszę o naleśniki na obiad, sprawdźmy razem, czy mamy wszystkie potrzebne składniki, razem przygotujmy obiad, bardzo chętnie pomogę;
  • Zadawajcie mi zagadki; mogą być przeczytane z książek lub wymyślone przez Was, w czasie spaceru możemy bawić się w „rzecz, którą masz na myśli”
  • Grajcie ze mną w gry polegające na zapamiętaniu układu przedmiotów i określeniu, co się zmieniło, poprzez dołożenie lub odjęciu przedmiotu;

Nie zapominajcie o umiejętnościach komunikacyjnych , koniecznych do osiągnięcia sukcesu w szkole:
  • Rozmawiajcie ze mną codziennie, pytajcie o moje uczucia, zainteresowania, o to jak mi minął dzień w przedszkolu, zachęcajcie do opowiadania
  • Słuchajcie uważnie tego, co mam Wam do powiedzenia;
  • Korygujcie moje błędy,
  • Codziennie mi czytajcie;
Pomóżcie mi dojrzale, adekwatnie do sytuacji reagować na sukcesy i porażki oraz zrozumieć w pewnym zakresie znaczenie obowiązku i odpowiedzialności za siebie:
  • Grajcie ze mną w gry planszowe np. w „Chińczyka”, ważne jest przestrzeganie zasad i reguł i Wasza reakcja na moje zachowanie w przypadku porażki, pozostawcie mi czas na uspokojenie się, pokażcie mi jak Wy sobie radzicie z niepowodzeniem „ może następnym razem pójdzie lepiej”
  • Nauczcie mnie technik „samouspokojenia ”np. poprzez powtarzanie w przypadku porażki mantry typu” Najważniejsze ,że się starasz, nic nie szkodzi, przecież dopiero się uczysz”.
  • Powierzajcie mi obowiązki i odpowiedzialne zadania, oczywiście na miarę moich możliwości np. podlewanie kwiatów, pakowanie plecaka do przedszkola, nakrywanie do stołu, każde nagradzanie wykonania zadania nagradzajcie pochwalą.

Zwróćcie uwagę czy:
  • Chętnie uczestniczę w zabawach i grach ruchowych,
  • Potrafię jeździć na rowerze, łyżwach, rolkach,
  • Jestem w stanie zachować określoną pozycję ciała przez jakiś czas, np. spokojnie stać, siedzieć,
  • Potrafię się samodzielnie ubrać, zjeść posiłek, korzystać z toalety,
  • Dobrze widzę i słyszę
  • Męczę się szybciej niż moi rówieśnicy,
  • Prawidłowo wymawiam wszystkie głoski,

Jeśli będziecie mieć jakieś pytania, nasza pani chętnie odpowie na wszystkie; opowie Wam też chętnie o moich sukcesach i podpowie , w czym szczególnie potrzebuję Waszego wsparcia

Wasz przyszły wzorowy uczeń

(www.blizejprzedszkola.pl)



Strona główna  |  © 2007-2017 by 1408