Z praktyki pedagogicznej





Temat: Prezentacja wicze doskonalcych syntez i analiz suchowo - wzrokow; wiczenia przygotowujce do czytania

(z wykorzystaniem elementw glottodydaktyki prof. B. Rocawskiego)

Cele:
  • rozpoznawanie gosek w obrbie sw
  • rozrnianie samogosek a,o,u,i,e
  • identyfikowanie goski z jej graficznym znakiem ( liter )
  • wiczenie wymowy i umiejtnoci wysawiania si
  • wiczenie pamici suchowej
Umiejtnoci dzieci:
  • wskazuje goski na pocztku i w rodku wyrazu ( samogoski )
  • dobiera obrazki w pary wg pierwszej goski
  • przelicza goski w sowach
  • czy goski w sowa
  • ukada wyrazy z rozsypanki literowej
  • skada obrazek z czci
  • dzieli sowo na sylaby; podaje ilo sylab
  • rozrnia polecenia: podziel na sylaby; ile jest sylab w sowie; co syszysz na pocztku sowa; u zdanie
Przebieg zaj
  • Gra dydaktyczna „ Mj domek” – dzieci maj przed sob plansze ( domki) z obrazkami, ktrych nazwy zaczynaj si samogoskami. Nauczyciel lub wybrane dziecko losuje kart z liter np. A – dzieci wyszukuj t sam liter i nakrywaj ni obrazek zaczynajcy si na t gosk; nastpnie wyszukuj do obrazkw pary zaczynajce si t sam gosk.
  • „ Zapamitaj gosk” – nauczyciel podaje goski do syntezy suchowej, dzieci po kadej wypowiedzianej gosce wykonuj jaki ruch ( np. klaszcz w rce dwa razy ) , nastpnie podaj cae usyszane sowo.
  • Nauczycielka rozkada na dywanie pocite obrazki w rozsypce. Zadaniem dzieci jest wyszuka wszystkie czci danego obrazka i zoy w cao. Nastpnie dzieci dziel sowo na sylaby lub goski( w zalenoci od umiejtnoci dzieci) oraz podaj liczb sylab lub gosek.
  • Nauczyciel wymawia sowa (nazwy obrazkw) pomijajc pierwsz gosk np.:
    a. - amolot ; - arasol itp.
    b. - Dziecko, ktrego nazwa obrazka jest wypowiadana, podaje brakujc gosk i ukada zdanie z tym sowem
  • „ Gra goskowe memo” – Dzieci rozkadaj dwanacie kart w trzech rzdach. Obrazki s zakryte( odwrcone); kady gracz odkrywa po dwie karty, jeli nazwy rozpoczynaj si t sam gosk, a gracz wskae j poprawnie zabiera par. Wygrywa ten, kto zgromadzi najwicej par, a tym samym udzieli poprawnej odpowiedzi.
  • Praca w grupach ze stopniowaniem trudnoci
    I – grupa - Rodzic losuje obrazek, dzieli wyraz na goski, dziecko przelicza goski i ukada tyle samo kartonikw
    II – grupa - Rodzic losuje obrazek, dzieli wyraz na goski, dziecko ukada wyraz z rozsypanki literowej.
Opracowaa: Mariola Zikowska





Scenariusz spotkania pt.” W wiecie bajek i wierszy”

Cele:
  • rozwijanie wyobrani dziecka
  • ksztatowanie nawyku czytania
  • stymulowanie rozwoju emocjonalnego
  • uczenie wartoci moralnych
Pomoce: wiersze J. Tuwima i J. Brzechwy: „Skarypyta”, „Kamczucha” „Lokomotywa”, „Okulary”. Piosenki: samolot i ciasto-KLANZA, z popielnika na Wojtusia, pocig Pocite ilustracje do skadania znanych bajek( Kubu Puchatek, baba Jaga, Calineczka, Czerwony Kapturek), pierniki

PRZEBIEG SPOTKANIA:
  • Piosenka „Z popielnika na Wojtusia…”
  • Zaczytana czarownica Jaga wlatuje na miotle trzymajc w rkach ksik „Calineczka” i pacze...
  • Powitanie dzieci i rozmowa nt treci bani-Jaga pyta o zakoczenie… przedstawienie si Jagi
  • Podr samolotem do Bajkolandii
  • Zapoznanie dzieci z najwaniejszymi osobami w pastwie (p. burmistrz, policjant, straak, posta z bajki)- osoby wchodz z ksikami i zajmuj miejsca
  • Wprowadzenie do pierwszego wiersza J. Brzechwy „Skarypyta”; czyta pan policjant
  • Krtka rozmowa z dziemi
  • Wprowadzenie do drugiego wiersza”Kamczucha” J. Brzechwy ; czyta posta z bajki- pani abka
  • Podr pocigiem po Bajkolandii
  • Wprowadzenie do wiersza J. Tuwima „Lokomotywa”; czyta pan kucharz
  • Pieczenie piernikw-zabawa „Ciasto” KLANZA
  • Wprowadzenie do wiersza J. Tuwima „Okulary” ; czyta pan burmistrz
  • Zadanie dla przedszkolakw – ukadanie w grupach pocitych ilustracji z bajek i pasowanie dzieci na honorowych obywateli Bajkolandii – wrczenie dyplomw
  • Wrczenie przez dzieci gociom podzikowa za wsplne czytanie
  • Poczstunek- pierniki
  • Wrczenie wszystkim uczestnikom pamitkowych folderw fundacji CAA POLSKA CZYTA DZIECIOM
  • Podzikowanie za wspln zabaw
Opracowaa Magorzata Nowicka





"Pogaduchy do poduchy"

Porozmawiajmy o strachu

Co to jest strach?
Strach czasami moe by naszym przyjacielem. Dlaczego? Dlatego, e powstrzymuje nas przed robieniem gupstw. Nie pchamy rk do ognia, nie podchodzimy do warczcego psa. I dobrze, bo mogoby si to le skoczy. Trzeba wic strach polubi i nauczy si z nim y. Co nie znaczy, e mamy si wszystkiego ba. Rodzice nie przestan nas kocha tylko dlatego, e porwalimy najlepsze spodnie – miao im to powiedzmy. Pan dentysta nie zamierza wyrwa nam wszystkich zbw. A co ze strachem przed duchami? No c, duchy boj si dzieci bardziej ni dzieci duchw, dlatego e dzieci naprawd istniej, a duchy nie.

Rady nie od parady
Unikaj sytuacji, ktre powoduj strach. Jeeli boisz si przechodzi obok ogrodzenia, za ktrym szaleje szczekajcy pies, wyznaj to rodzicom – moe wystarczy przej na druga stron jezdni?
Koniecznie powiedz rodzicom co Ci napenia strachem – mog nie zdawa sobie sprawy, e boisz si np. jakiego obrazka w ksice.
Nie ogldaj filmw i gier dla dorosych.
Nie wstyd si mwi o strachu – kada osoba go odczuwa.
Pamitaj , e miech jest najlepsz obron przed strachem!!!. Jeli boisz si i na zastrzyk , popro, eby kto poczyta Ci mieszn ksik – przed i po.

  • Porozmawiajmy o strachu.
  • W jakich sytuacjach strach jest poyteczny?
  • Kade dziecko opowiada o tym czego si boi. Dzieci ktre nie chc mwi o swoich lkach mog je namalowa lub narysowa.
  • Robienie z dziemi listy miesznych ksiek, ktre odwracaj uwag od strachu. List przekazujemy rodzicom.
  • Stworzenie odznaki „ Pogromca strachw” – bdzie ona wrczana dziecku, ktre pokonao jakie obawy: idc do dentysty, zasypiajc przy zgaszonym wietle i tym podobne.

Porozmawiajmy o nienawici

Co to jest nienawi?
Nienawi – co za okropne uczucie! Nienawidzc kogo, chcemy temu komu zrobi krzywd. Zdarza si czasami, e brat nienawidzi modszej siostry, bo nie do, e mu psuje mu ona zabawki, to na dodatek rodzice powicaj je cay swj wolny czas. Niektrzy nienawidz te brukselki lub wizyt u dentysty. Jak wic poradzi sobie z nienawici? Najlepiej j ...znienawidzi!
Bo nienawi sprawia, e wszystko wydaje si okropniejsze ni jest w rzeczywistoci. Brukselka smakuje jak chusteczka do nosa, a spotkanie z dentyst wydaje si gorsze od bliskiego spotkania z pieluch modszej siostry. Okropno!!

Rady nie od parady
Jeli kto Ci zdenerwowa, to nie mw od razu, e go nienawidzisz, bo prawie zawsze to jest nieprawda. Nienawi od zoci mona odrni w ten sposb, e zo szybko mija, nienawi trwa i trawa i trawa, czasami caymi latami!
Nie przejmuj si, jeeli kolega powie Ci, ze Ci nienawidzi – jest po prosu na Ciebie zy – to wszystko.
Jeli czujesz, e zaczynasz nienawidzi modszego brata, bo rodzice powicaj mu wicej uwagi ni Tobie – nie kryj tego. Powiedz mamie i tacie o swoich uczuciach. Albo babci, pani w przedszkolu czy najlepszemu przyjacielowi. Nie bij brata – przecie to nie jego wina, e jest may i potrzebuje innego rodzaju opieki ni ty.

  • Porozmawiajmy o nienawici.
  • Jakimi sowami mona czasem zastpi sowo „ nienawi”
  • Co lub kto bywa czasem obiektem nienawici. Dlaczego?
  • Gosowanie – Kto chciaby przyjani si z kim, kto wszystkiego i wszystkich nienawidzi?
  • Jak mona pomc komu , kto czuje nienawi?
  • Czy zo piknoci szkodzi – zabawa z lusterkami w „minki”
  • Narysujcie jak wyobraacie sobie nienawi.
  • Robimy „ pudeko zoci” -

Porozmawiajmy o mioci ....

Co to jest mio?
Mio to takie uczucie, ktre potrafi dokonywa cudw. Jakich? A choby takich :obcy pan spotyka obc pani, a po jakim czasie oboje nie mog wyobrazi sobie ycia bez siebie – no i staj si mam i tat. Dziwne, prawda? Bo mio jest troch jak superklej - czy ze sob ludzi. Tat z mam, mam z creczk, creczk z braciszkiem, braciszka z babcia - i tak dalej. Mona kocha rodzicw, dziadkw, siebie samego, a nawet ....chomika! Ludzie zakochani s szczliwi, radoni, i maj ochot cay wiat zmieni na lepszy.
Gorzej, gdy maemu dziecku zdaje si, e rodzice go nie kochaj. Albo, e kochaj je mniej ni brata lub siostr. Na szczcie okazuje si to przewanie nieprawd. Tak wic mio jest uczuciem, w ktrym wszyscy powinni si zakocha. wiat bdzie wtedy weselszy!

Rady dla dzieci:
- Nie wstyd si powiedzie mamie czy tacie, ze ich kochasz – te sowa uciesz ich bardziej ni najdroszy nawet prezent. Co wicej, sowa „ kocham ci” nigdy si nie nudz. Mona ich uywa przy kadej okazji.
- Jeli czujesz si mniej kochany ni brat czy siostra koniecznie powiedz o tym rodzicom. Albo dziadkom. A nawet swojej pani w przedszkolu. To na pewno okae si nieprawd – ale moe rodzice nie przytulaj Ci tak samo czsto jak modszej siostry, bo myl, e Ty, taki duy, ju tego nie lubisz?
- Jeli lubisz jak koleank, czy jakiego koleg, to fajnie – ale, uwaga, to jeszcze nie mio! Zakochasz si gdy bdziesz duy. Za to ju teraz moesz zaprzyjani si z kim na reszt ycia.
- Jeli kochasz swego psa lub chomika, nie musisz go cigle przytula i gaska. Wystarczy, jeeli okaesz swoim zwierzakom uczucie dbajc o nie: karmic je, wyprowadzajc na spacer, a nawet prowadzc do weterynarza na szczepienie – nie chcesz przecie, eby zachorowa, prawda?

  • Porozmawiajmy o mioci.
  • Zachmy dzieci, eby zastanowiy si nad ty kogo kochaj: mam, tat, brata, babci itd. Niech kady opowie, z czym kojarzy mu si mio. Jak wyglda by wiat, gdyby mio nie istniaa? Czy co by si zmienio?
  • Malowanie Rodzinnej Pajczyny Mioci – kade dziecko maluje w rnych miejscach na kartce czonkw swojej rodziny: mam , tat, rodzestwo, babci , dziadka, ciocie, wujkw i tak dalej. Potem dzieci cz poszczeglne postacie kolorowymi liniami. Mam z tat, babci, dziadkiem, cioci z wujkiem. Ale i mam z crk, mam z dziadkiem, tat z babci.
  • A moe warto uy rnych kolorw? Czy takimi samymi kolorami poczymy mam z tat oraz mam z creczk? Z iloma osobami jest poczona mama liniami mioci? A brat? Czy kada mio jest taka sama? Co znaczy okrelenie” wizy mioci”?

Porozmawiajmy o szczciu ....

Co to jest szczcie?
Szczcie czujemy w rnych sytuacjach: gdy odwiedzamy babci, gdy idziemy na lody, gdy otrzymujemy jak wymarzon zabawk. Jestemy szczliwi bo: rodzice nas kochaj, wieci soce, znalelimy duo kasztanw. Ale niektrzy nie potrafi by szczliwi. Kto dosta wietny samochodzik, ale zamiast si nim cieszy, rozpacza, e to nie rakieta. Kto jedzie na wakacje z rodzicami w gry, ale jest naburmuszony, e nie nad morze. W takich sytuacjach nie czujemy si jako szczeglnie radoci, ale po miesicu, we wspomnieniach, ten moment wyda nam si szczliwy. Dlatego odwiedzajc babci, cieszmy si ju teraz; bo gdy babcia wyjedzie do sanatorium , okae si, e bardzo nam jej brakuje.
Dla kadego szczcie moe wydawa si czym innym. Jedni chc mie ogromny dom, inni – wyjecha od czasu do czasu na ryby.

  • Porozmawiajmy o szczciu.
  • Czy jeste szczliwy/a? Tak, nie? Dlaczego?
  • Czy kady czowiek moe by szczliwy?
  • Kto to jest czowiek szczliwy? Czy tylko kto kto wygra w totolotka?
  • A moe trzeba speni jakie warunki – na przykad mie bogatych rodzicw?
  • Kto to jest „ szczciarz”?
  • Narysujcie jak wyobraacie sobie szczcie.

Porozmawiajmy o smutku ....

Co to jest smutek?
Smutek – na sam myl o nim robi si..... smutno. Soce wieci tak jako niemrawo, ulubiona koszulka wyglda na spran i czekolada smakuje jak okropne lekarstwo. Dlaczego si smucimy? Czasami bez powodu. Wystarczy zbyt dugie lenistwo – i ju dopada nas smutek. Czciej jednak powody smutku s konkretne. Smucimy si bo: taty nie bdzie w domu a cay tydzie, porwalimy ukochane rkawiczki, zepsulimy najlepsz zabawk, obraona koleanka powiedziaa, ze wicej ju nie bdzie si z nami bawi. Okazuje si jednak, e tydzie szybko mija, rkawiczki da si zacerowa, zabawk – zreperowa, a koleance brakuje zabawy z nami tak samo mocno jak nam zabawy z ni .

Rady nie od parady
- Jeli czujesz smutek, to spokojnie on wkrtce minie. Powiedz rodzicom lub pani w przedszkolu, co jest powodem Twego smutku.
- Pobaw si z kolegami – smutek najbardziej drczy osoby samotne.
- Popro kogo dorosego, by poczyta ci mieszn ksik.
- Popro mam bycie razem zrobili „ smutne naleniki”
- Nie jedz za duo sodyczy, kawaek czekolady wystarczy. Smutek czsto atakuje ludzi, ktrzy le si odywiaj – im wicej jesz owocw i warzyw, tym rzadziej bdziesz smutny.
- Biegaj, skacz, ganiaj na rowerze lub rb fikoki – smutek nie znosi wicze fizycznych. Najlepiej odgania si go na podwrku.
- Staraj si jak najczciej przebywa na socu, albo w jasnych pomieszczeniach – im ciemniej, tym smutek chtniej zakrada si do naszego ycia.. Czasami wystarczy zapali wiato – i ju jest weselej!
- Potacz lub posuchaj ulubionej muzyki.

  • Porozmawiajmy o smutku.
  • Kiedy ostatnio bye smutny? Dlaczego?
  • Czy ludzie nie smuc si czasami na wyrost?
  • Stworzenie listy najczciej pojawiajcych si smutkw i szukanie metod walczenia z nimi.
  • Zaproszenie rodzicw do grupy na bal pt. „Uciekaj smutku”

Porozmawiajmy o radoci ....

Co to jest rado?
Rado to uczucie, ktre wszyscy lubimy. Po czym pozna osob radosn? Po tym, e chichocze i patrzy na otaczajcy wiat i ludzi przyjanie. Czowiek radosny wierzy, e wszystko mu si uda. /Taki optymista/ Ima racj, bo rado dodaje nam odwagi – a do odwanych wiat naley!

Sposoby, aby rado przywoa
Po pierwsze - nie baw si sam/ma/, tylko z innymi dziemi.
Po drugie – nie garb si – osoba wyprostowana radoniej patrzy na wiat.
Po trzecie – zorganizuj konkurs na najgoniejszy miech. Wkrtce nawet najwiksze ponuraki bd tarzay si po pododze.

Proponowana literatura dla dzieci dotyczca omawianych zagadnie
Literatura dla dzieci


„ Sznurkowa historia” R. Jdrzejewska- Wrbel, Agnieszka Zalewska
Wydawnictwo : Nasza Ksigarnia 2004
Ksika dostpna w przedszkolu.
Wiek – wszystkie grupy wiekowe.

„ Siedem supekw” Robert Myliski
Wydawnictwo: Papilon
Ksika dostpna w przedszkolu.
Wiek – od 4 lat.

„ Bawic si jestemy tacy sami” Maria Negrin
w Nauczycielka Przedszkola nr 39 wrzesie 2009
Wiek dziecka : od 4 lat.
Ksieczka w pikny sposb pokazuje rnice i podobiestwa midzy dziemi. Bardzo przystpnie opisuje prawo dziecka do radoci, nauki i zabawy.

„ Wszystkich was kocham najbardziej” Sam Mc Bratnej
Wydawnictwo Egmont Polska Sp. Z o.o. Warszawa 2004
Wiek dziecka: od 3 lat
Ksika dostpna w przedszkolu.
Jest to opowie o rywalizacji rodzestwa o mio rodzicw, poddawaniu w wtpliwo wasnej wartoci i o tym, ze mio rodzicw potrafi ogarn w rwnym stopniu wszystkie dzieci. Rodzice-Misie pokazuj swoim malestwom, e rnice midzy nimi nie maj znaczenia, bo nie s czym co moe oddzieli je od mioci taty i mamy.

„ Moi rodzice si rozwodz” K. Piotrowska / ksika do pracy indywidualnej z dzieckiem/
Wydawca ; Fundacja „ Partners”
Wiek dziecka : od 5 lat
Motywem przewodnim ksieczki jest haso „ To nie moja wina”. Ksika odpowiada na najczciej pojawiajce si pytania dzieci znajdujcych si w trudnej dla nich sytuacji oraz pozwala znale rozwizania, ktre t sytuacj mog zagodzi. Pozycja ta jest doskona pomoc dla nauczyciela, ktry kierujc si dobrem dziecka musi podejmowa dziaania kiedy to dziecko staje si kart przetargow rodzicw.

„ Pan Kuleczka” rozdzia „ Dom”
Wydawnictwo: Media Rodzina
Wiek dziecka: od 3 lat
Pan Kuleczka przekonuje swoich przyjaci o tym, e rodzina jest jak zupa bo kady jest inny, a dopiero wszyscy razem stanowi rodzin.

„ Marudek i Pogodek na wakacjach czyli jak by szczliwym” Ewa Zubrzycka
Wydawnictwo: Media Rodzina
Wiek dziecka: od 3 lat
Jest to wesoe opowiadanie o dwch chopcach, ktrzy prezentuj dwa skrajne podejcia do ycia. Wyobrania podsuwa im zupenie rne moliwoci rozwoju wydarze. Przeywaj liczne przygody i z nich si ucz, jakie s dobre i ze strony myli, ktre kreuj w swoich gowach.

„Pierwsza lekcja szczcia” Rob Goldbratt,
Wydawnictwo: Kompendium, 2007
Wiek dziecka – od 3 lat
Pewnego razu by sobie chopiec, ktry nie chcia by smutny. Podj wic decyzj, e pozbdzie si wszystkiego, co go zasmuca. Tak zrobi, i wtedy... nauczy si czego bardzo wanego. Pozbywajc si smutku odkry tajemnic, jak by szczliwym... Ta ksika w mdrym, przelicznie zilustrowanym opowiadaniem, przekazuje maemu czytelnikowi wielk prawd: e prawie wszystko, co wywouje smutek, przynosi zarazem rado. Uczy, aby pogodzi dobre i ze uczucia. Nie wycofywa si, nie odpycha uczu od siebie. Nawet jeli si boisz, zosta. To najwaniejsza lekcja szczcia.

„ Chyba jestem niemiay” B. Cain
Wydawnictwo:
Wiek dziecka: od 4 lat

„O chopcu, ktry nie chcia by smutny” R. Goldblatt
Wydawnictwo:
Wiek dziecka: od 5 lat

„ Wyspa HopSiup i potga radoci” W. Koyszko
Wydawnictwo:
Wiek dziecka: od 4 lat

„ Dobre i ze sekrety” Ewa Zubrzycka
Gdaskie Wydawnictwo Psychologiczne 2005
Pozycja dostpna w przedszkolu.
Wiek dziecka: od 5 lat
W ksice przedstawiono prost zasad, zrozumia ju dla maych dzieci, e dobre sekrety przynosz niespodziank i rado, a ze sprawiaj przykro i bol. Ponadto wyjania, kiedy dziecko jest skarypyt, a kiedy rozsdnym informatorem. Autorka wyjania t rnic na licznych przykadach. Przyjcie tego rozrnienia przez dzieci i nauczycieli (a take rodzicw) przerywa zmow milczenia, pozwala dzieciom szuka pomocy, kiedy komu dzieje si lub moe sta si krzywda. Tajemnica jest gwnym narzdziem sucym krzywdzeniu dzieci. W tajemnicy mona krzywdzi i zastrasza. Dlatego trzeba dziecko nauczy, eby mwio!

„ Powiedz komu. Co kade dziecko powinno wiedzie.” Ewa Zubrzycka
Gdaskie Wydawnictwo Psychologiczne 2004
Pozycja dostpna w przedszkolu
Wiek dziecka: wybrane fragmenty od 3 lat
Jak wytumaczy maemu dziecku, nie rozumiejcemu jeszcze poj abstrakcyjnych, co to jest szacunek, a szczeglnie jak przekona dziecko, ktre nie byo traktowane z szacunkiem, e ma do niego prawo? T wiedz i umiejtnoci przekazuje ta ksika.

„ Pan Kuleczka „ rozdzia pt „ Tajemnica”
Wydawnictwo: Media Rodzina 2000
Wiek dziecka: od 3 lat
Dostpna w przedszkolu

„ Dzieciaki z ulicy Tulipanowej , czyli Prawa Maych i Duych” J. Krzyanek
Wydawnictwo: Jedno
Wiek dziecka: od 3 lat
Ksika dostpna w przedszkolu

„Twoje prawa – wg Konwencji o Prawach Dziecka”
UNICEF
Wiek dziecka: od 5 lat
Broszura dostpna w przedszkolu
Chopiec imieniem Dominik odpowiada dzieciom na listy w ktrych wyjania im co znacz poszczeglne prawa i co to jest Konwencja o Prawach Dziecka.

„ Jesie licia Jasia” Leo F. Buscaglia / do pracy indywidualnej/
Gdaskie Wydawnictwo Psychologiczne 2007
Pozycja dostpna w przedszkolu
Wiek: od 4 lat
Jest to wzruszajca historia licia imieniem Ja, ktry rodzi si na drzewie, poznaje tam przyjaci, prbuje poj tajemnice wiata i na konie – wraz z nadejciem zimy – odchodzi.
Ksieczka w prosty sposb przekazuje prawd o naszym przemijaniu. Pozwala w bezpieczny i nie budzcy lku sposb porusza tematy zwizane ze mierci ... i daje nadziej!
Ksik mona rwnie poleci rodzicom dzieci do wsplnego czytania w domu w sytuacji bolesnej straty kogo bliskiego.

„ Cukierek dla dziadka Tadka” Ivona Brezinova
Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2008
Wiek: od 5 lat
Ksik polecam do pracy indywidualnej z dzieckiem, ktre ma kontakt z osob chor. Myl, e moe ona okaza si przydatna rwnie rodzicom takiego dziecka, gdy w delikatny sposb modeluje, w jaki sposb mona odpowiada na zadawane przez dziecko pytania.
Ciepa i nie pozbawiona humoru historia przedszkolaka imieniem Janek, ktry mieszka w jednym domu z rodzicami, dziadkiem i pradziadkiem chorym na chorob Alzheimera.

„ Ale ja tak chc” Beata Ostrowska
Wydawnictwo: Literatura 2006
Bajka dla dzieci, ktre s w grupie i maj kopot z akceptacj innych .Bajka dla dzieci, ktre do tej grupy przychodz i nie wiedz, e mimo nie znoszenia rowych falbaniastych spdniczek i nie posiadania piciu najnowszych konikw Pony te maj prawo uczestniczy w zabawach i by lubiane To take bajka dla rodzicw, ktrym trudno si pogodzi, e ich creczka woli bawi si ciarwk i mie krtkie wosy, a synek przepada za towarzystwem koleanki z piaskownicy, z ktr ukada do snu lalki.

Literatura polecana nauczycielom i rodzicom

„ Gar radoci , szczypta zoci” Wojciech Koyszko
Gdaskie Wydawnictwo Psychologiczne , 2010.
dla grupy 4 i 5 latkw
Dziki tej mdrej ksieczce, obfitujcej w zabawne i pouczajce wiczenia rysunkowe, dzieci naucz si, e uczucia s dobre i poyteczne. Czasem motywuj do dziaania, a czasem przestrzegaj przed niebezpieczestwem. Dzieci dowiedz si, e wszystkie emocje trzeba szanowa i nie mona si ich ba.

„ Mae dzieci - due uczucia” H. Baum
Wydawnictwo: Jedno , Kielce 2002

Czasopisma:
- Nauczycielka Przedszkola , art. „ Pozytywne mylenie w przedszkolu” 2009
- Bliej Przedszkola , art. „ Optymistyczne przedszkole”2008
- Wychowanie w przedszkolu , art. „ Wesoe zabawy”2009

„ Kiedy dusza dziecka pacze” I. Romberg- Asboth

„ Szczliwe dzieci” Peter Paulin

Opracowaa: nauczycielka R. Stczniewska





Prawa zwierzt

Preambua ustawy o ochronie zwierzt gosi:
"Zwierz jako istota yjca, zdolna do odczuwania cierpienia nie jest rzecz. Czowiek jest mu winien poszanowanie, ochron i opiek."

Przedszkolaki w obronie praw zwierzt:
  • uwraliwienie dzieci na los zwierzt, uwiadomienie im podobiestw midzy wiatem ludzi i zwierzt,
  • zwrcenie im uwagi, e zwierzta, jako istoty ywe odczuwaj i cierpi, w zwizku z tym naley traktowa je z naleytym im szacunkiem i empati
  • wskazanie moliwoci, jakie ma dziecko, aby pomc zwierztom cierpicym.

PRZEDSZKOLNA KARTA PRAW ZWIERZT
wedug 3,4 i 5 latkw


  • Prawo do ycia – bo wszyscy chc y i zwierzta te !
  • Prawo do picia mleka i wody– bo wtedy bd rosy due i bd zdrowe.
  • Prawo do jedzenia i dokarmiania – ale jedzenie nie moe by gorce bo one nie jedz gorcych rzeczy.
  • Prawo do spania – eby byo im ciepo i wygodnie i nie bd moky na deszczu.
  • Prawo do biegania po ce i lesie - i tam musi by czysto, nie moe by adnych puszek i butelek bo zwierzta si pokalecz
  • Prawo do mieszkania bez budy i acuchw.
  • Prawo do szczcia i radoci.
  • Prawo do wychodzenia na spacery.
  • Prawo do weterynarza – bo zwierzta te choruj i dostaj zastrzyki
  • Prawo do wasnego domu, opieki i kochania -
  • Prawo do ycia bez bicia , krzywdzenia i cierpienia - nie wolno znca si nad adnym zwierztkiem nawet najmniejszym

WYPOWIEDZI DZIECI NA TEMAT PRAW ZWIERZT

Wypowiedzi dzieci czteroletnich z grupy „Soneczka”

Maja – Zwierzta tak jak ludzie musz chodzi do lekarza
Seweryn – No i ten lekarz nazywa si weterynarz
Gabrysia – Ten weterynarz moe tez by pani i widziaam jak ona leczy zwierztka i daje im zastrzyki.
Zuzia - Zwierzta potrzebuj jedzenia i picia i my musimy im to dawa.
Wiktoria - Zwierzta trzeba szczepi na wcieklizn, eby nie choroway, bo dzieci te dostaj szczepionki tylko takie inne
Antek – Zwierzta nie mog by godne bo nie bd miay siy i bd smutne.
Filip - A zim trzeba si opiekowa ptakami eby nie zginy z godu
Szymon – Nie wolno bi zwierztek bo to je boli
Antek - Jak si by zbio zwierztko to si robi krzywd i mona i do „ winia”

Wypowiedzi dzieci picioletnich z grupy „Skrzaty”

Miosz - trzeba szanowa zwierzta
Piotr - nie wolno straszy zwierzt
Inga - nie wolno kopa i apa zwierzt
Daria – trzeba zwierzta dokarmia
Wiktoria – jak kto wychodzi z pieskiem na spacer to trzeba po nim sprzta
Natalia – trzeba dba o swoje zwierztko i je kpa i chodzi z nim do fryzjera
Zuzia - wszystkie zwierzta trzeba kocha !!!

Wypowiedzi dzieci trzyletnich z grupy „Misie”


Micha – ja kocham zwierzta i jak bd duy bd weterynarzem
Franek – mj piesek lubi jak si z nim bawi i razem wychodzimy na spacer
Wiktoria – biedronki i motylki te musz y i lata bo s takie liczne i maj mam i tat
Alan – pies musi mie kaganiec, eby nikogo nie pogryz, on nie jest zy ale tak trzeba
Pawe – nie wolno zabija pajkw bo one s poyteczne
Mariusz – jak jestemy nad jeziorem to nie wolno mieci i niczego wrzuca do wody bo zatruj si ryby
Mikoaj – trzeba sprzta po swoim psie i kocie
Adrian – nie mona mczy zwierztek i je przytula bo z tej mioci mona je udusi ... no, bo to nie jest zabawka

Wypowiedzi dzieci picioletnich z grupy „Psotki i mieszki”

Kubu P. – Zwierzta chc by na wolnoci
Roksana - Wielbd yje na pustyni i to jest jego dom, tam jest gorco i on jest szczliwy. Nie chc eby wystpowa w cyrku.
Gabrysia - Zwierzta maj prawo do wolnoci. Wolne s wtedy kiedy yj w swoim naturalnym rodowisku, no to znaczy tam gdzie si urodziy. Nie wolno zabiera ich od rodzicw! Tam s wolne.
Kacper - Ja namalowaem pieska, ktry jest bardzo szczliwy kiedy biega bez acucha. On lubi biega sobie gdy wieci soce i pada deszcz.
Mateusz - Zwierzta musz y na wolnoci, a jak s w domu to trzeba wychodzi z nimi na spacer. Nie mog y w klatkach ani budach bo wtedy s smutne.
Wiktoria – Ja lubi koniki, one lubi y na wolnoci bo wtedy wesoo brykaj po ce.
Maciu - Kurczaczek mieszka w skorupce zamknity i byo mu bardzo ciasno i le. Przeku sobie dziubkiem skorupk i wtedy by wolny i teraz biega sobie z innymi kurami po podwrku.

Opracowaa: Renata Stczniewska.



Strona gwna  |  © 2007-2017 by 1408